Новини от област Стара Загора и България

В Стара Загора

С премиера на "Бал с маски" откриха Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора

813 26/11/2021 23:03 Култура Сцени
С премиера на Бал с маски откриха Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора
Divident.€U Divident.€U

Петдесет и първото издание на Фестивала на оперното и балетно изкуство (ФОБИ) бе открито тържествено тази вечер в залата на Старозагорската опера.
„На прага сме на 51-вото издание на уникалния Фестивал на оперното и балетно изкуство, който ежегодно се провежда в нашия оперен театър. Музиката е най-великото творение на човека. Облечена с човешкия глас и с танца, тя се превръща в огромно преживяване. Радваме се, че този форум вече 51 пъти отваря завесата, за да бъде като една своеобразна витрина и да покаже онова, което обикновено не можем да видим. Операта и балетът винаги ще бъдат живи, защото те са изкуства, които дават голяма част от смисъла на нашия живот“, приветства присъстващите директорът на операта Огнян Драганов.

„Операта я има защото я има публиката на Стара Загора. Има я цялата обществена енергия, която крепи културните институти- и операта, и театрите. В много други градове не е така“, се обърна към присъстващите зам.-кметът на Община Стара Загора Милена Желева. Тя пожела на всички присъстващи да се насладят на богатата програма, която е подготвена.
„Изключително съм щастлива, че стоя на тази сцената тази вечер. Фестивалът на оперното и балетно изкуство в Стара Загора за мен означава много. Това, което съм днес нямаше да бъда ако не беше този Фестивал- с него започна всичко“, сподели оперната прима и артистичен директор на Държавна опера Стара Загора Веселина Кацарова.

ФОБИ беше открит с премиерен спектакъл на Вердиевия оперен шедьовър “Бал с маски”. Сценичната визия на спектакъла на „Бал с маски” умишлено е пренесена в края на 19 век - в епохата, когато започва индустриалната революция и настъпват промените в социално-икономическите отношения на хората. Епохата на разместване социалните пластове, върху които стъпва и нашето съвременно общество.
Художникът на постановката Каталин Йонеску-Арборе допълва, че се фокусира върху тайната любов между Амелия и Рикардо и срещата с Улрика. „Позлатените маски и орнаменти се съчетават с ярко оцветени керамични фрагменти и големи и дълги тъмни пера. И всички те са поставени върху червени костюми, единственият цвят, който изпъква в мрака на времето и пространството. В действителност повечето периоди от нашия живот са покрити от някои въображаеми маски, за да ни предпазят от възможни бедствия. А цветовете винаги ни разказват историята…”

И режисьорът, и художникът обръщат специално внимание на образа на Улрика като загадъчна ключова фигура в развръзката и символ на духовността с мисия и пророчески поглед в бъдещето.
За диригента Ивайло Кринчев „Бал с маски“ е шедьовър на музикалната драма и пример за нарастващата сила на Джузепе Верди, като тълкувател на човешкия характер и майстор на оркестровия колорит. В нея той успява да разчупи музикалните форми, установени от италианската опера в средата на 19-ти век, за да получи по-гъвкава и балансирана структура. Например ариите са сравнително кратки и не са строго оформени, ансамблите смесват контрастни настроения и сцените не следват непременно конвенционалните структурни модели…”

Главни действащи лица тази вече бяха: в ролята на Рикардо тенорът Ивайло Михайлов, в ролята на Амелия дебютира сопраното Русалина Мочукова. ролята на Ренато изпълни Александър Крунев, Оскар беше Емилия Иванова, а в мистериозната Улрика се превъплати Даниела Дякова.
Премиерата на операта „Бал с маски” на Старозагорската опера е с посвещение на 80 годишнината на Евдокия Здравкова-Хорозова, оставила ярка следа в историята на оперните театри в Русе и Стара Загора. Тя беше специален гост на премиерата.
Утре от 17.00 часа във фоайето на Зала Опера е представянето на книгата “Моят Вагнер” на Издателство “Захарий Стоянов” от акад. Пламен Карталов. Авторът представя десетгодишния натрупан опит в реализацията на едно от най-внушителните заглавия в световната оперна класика: тетралогията “Пръстенът на Нибелунга”, последвани от „Тристан и Изолда“,“Парсифал“. Създадените постановки се нареждат сред оперните събития с международни измерения в най-новата история на Софийската опера и балет.

 

Коментари към новината

Още новини от Култура