Отбелязваме 90 години от откриването на Старозагорските хали с изложба "Госпожо архитект"
Изложба „Госпожо архитект“ ще бъде открита на 3 февруари от 14 часа в Художествената галерия в Стара Загора.
Събитието е част от честванията по случай 90-годишнината от откриването на Старозагорските хали" на арх. Елена Варакаджиева.
Изложбата е дело на Гьоте-институт България и Фондация „Български архитектурен модернизъм“ и показва двадесет любопитни портрета на жени, които имат своя принос за архитектурата на XX век в два различни контекста.
Градските хали на Стара Загора са открити на 4 февруари 1934 година. Строежът започва четири години преди това със средства на Градската община.
Проектът е на архитектите Генчо Скордев, Петко Цветков и Елена Варакаджиева-Скордева и съдържа стилови елементи от италианския ренесанс.
През 2000 година започват ремонтни дейности за превръщането на сградата в художествена галерия.
Изложбата „Госпожо архитект“ се състои от две части, които рисуват паралели между българския и германския контекст за първите жени в архитектурата. Съдържанието маркира различни детайли от широкия социален, обществен и политически спектър от живота им. Понякога те са пионерки, вдъхновени от модернизма или социалните движения, друг път - убедени феминистки, а все по-често и успешни предприемачи.
Първата част на изложбата се фокусира върху германската реалност и е плод на труда на Германския архитектурен музей oт Франкфурт на Майн. Втората е съвсем логичното родно допълнение към темата, съставена от Фондация „Български архитектурен модернизъм“ – организация, която през последните години има изключителен принос за популяризирането на добрите архитектурни примери от междувоенния период у нас.
На откриването на изложбата в Стара Загора ще присъства Теодор Караколев, един от основателите на фондация „Български архитектурен модернизъм“ и съставител на българската част от изложбата, която е реализирана в съавторство с Васил Макаринов.
„Екипът на изложбата е напълно наясно, че въпросите, които поставяме са повече от отговорите, които все още са в процес на обществено преработване и осмисляне. Именно заради това избрахме да поставим пунктуационна закачка в заглавието на българската изложба, с която да оставим една недостатъчно проучена тема отворена“, казват организаторите.