Новини от област Стара Загора и България

В Стара Загора през уикенда

Премиерата на триптиха "Балет без граници" представят на Античния форум

1439 21/07/2021 13:17 Култура Сцени
Премиерата  на триптиха Балет без граници представят на Античния форум
Divident.€U Divident.€U

На 24 и 25 юли от 21.00 часа на сцената на Античния форум „Августа Траяна” ще се състои премиерата на триптиха „Балет без граници”. В една вечер ще бъдат представени авторските спектакли на трима успели по света български хореографи Христиан Бакалов, Калоян Бояджиев и Владимир Ангелов. Обединяващото заглавие „Балет без граници” включва в себе си идеята от една страна за изкуството балет без географски бариери, а от друга – за творческата свобода в съвременния танц извън ограниченията на конкретни техники, жанрове и стилове.

Unstoppable Wind/Нищо не може вятъра да спре
хореография Христиан Бакалов (Франция)

"Нищо не може вятъра да спре" – е ода за непреклонността на танца и танцьора като храм на неговата есенция.
Нищо не може да спре движението на идеите и красотата изразени чрез тялото на един танцьор. В момент, в който хората по света са изправени пред предизвикателството да отстояват тяхната човечност, сплотеност и съпричастност един към друг. Ние танцьорите, ще продължим да танцуваме надеждата, болката, силата и красотата, които ни обединяват тук и сега. Нищо не може да ни спре да бъдем огледалото, което отразява красотата на живота и това, което го движи - любовта.

След като завършва Държавното хореографско училище в София, ХРИСТИАН БАКАЛОВ започва своята танцова кариера в Париж с Младия балет на Франция и Националния център за танц в Нант.
От 2009 г. живее и работи в Брюксел, където участва в откриването на независимото пространство Volksroom на артиста Иво Димчев.
Познат е като изпълнител в постановките на Ян Фабр, Иво Димчев и Мийт Варлоп, но е участвал и в продукции на Робърт Уилсън, Жером Бел и Флорентина Холцингер & Винсент Рибек.
През 2013 г. започна да разработва първата си потапяща пърформативна инсталация BRIGHT, в която публиката играе главната роля. Размивайки границите между пърформативно действие и визуалната инсталация, Бакалов развива серия от "потапящи методи" за въвеждане на публиката в паралелен свят чрез въздействие върху сетива им.
Пърформативните му инсталации от трилогията ETERNIA, вдъхновени от концепцията на Спиноза за Вечност са представени в Париж, Брюксел, Ню Йорк, Венеция, София и в Стара Загора през 2019.
В България Христиан Бакалов е поставял за трупите на Балет „Арабеск” и Балета на Софийската Опера под ръководството на Силвия Томова, по покана на която той възстановява хореографията си "Следващият" по песен на Жак Брел за Балета на Държавна опера-Стара Загора през 2019г.

Христиан Бакалов е завършил педагогика в Националния център за танц в Париж, където преподава в Международната Академия за танц. Става френски гражданин през 1995 и е носител на наградата на Парижката Опера.

Picture Perfect/Съвършена картина
хореография Калоян Бояджиев (Норвегия)

Творбата, която ще представи Калоян Бояджиев е Picture Perfect. В превод това означава „Съвършена картина“.
„Всъщност това е жаргонен израз, който се използва, когато се прави фотография. Фотографираният трябва да замръзне в идеалната поза, да е усмихнат, привлекателен, сякаш позира за корица на списание. Идеята е провокирана от значението, което модерното общество отдава на външния вид и бясното желание на хората да изглеждат като супер модели. Обществото е забързано, прави си изводите за един човек от моментното впечатление, без да си прави труда да го опознае. Никой не се интересува какъв човек си, а как изглеждаш.На това се дължи и стремежът към перфектния вид. Красотата се свежда до определен стандарт, а за мен тя е сложно понятие, нещо което не се поддава на шаблонизиране. Измежду предложените от мен заглавия, това е хореографията, на която се спря Силвия Томова. Винаги се опитвам да правя хореографии с нечетен брой танцьори и тази творба не прави изключение – участват седем изпълнители. Музиката е електронна и минималистична, представлява колаж, който сам съм подбрал.”- споделя хореографът Калоян Бояджиев. Хореографията, която ще бъде показана в Стара Загора е първата авторска творба, с която Калоян се представя пред българска публика.

КАЛОЯН БОЯДЖИЕВ е възпитаник на Националното училище за танцово изкуство с педагог Илиян Дрангажов, още като ученик участва в спектаклите на балет „Арабеск“ и в Софийската опера и балет. Едва шестнайсетгодишен, през 1993 г. Калоян е поканен да е част от култовата трупа за модерен танц „Амарант данс студио“. Следващата година е финалист на Парижкия международен балетен конкурс и получава предложение за работа от две места – Младия балет на Франция и Държавния театър на ЮАР в Претория. По съвет на Илиян Дрангажов Калоян заминава за далечната Претория, където за по-малко от пет години се издига до позицията на първи солист и танцува централни партии в почти всички спектакли. Съвсем млад, родният ни талант получава огромния шанс да надгради професионалното си развитие с репертоар на Бурнонвил, Аштън и Макмилън. Ескалиращото напрежение в Южна Африка го принуждава да се върне в София. През периода 2000 – 2002 г. българската публика има възможността да се наслаждава на майсторството на младата ни звезда. Като солист на Софийския национален балет Калоян танцува в множество спектакли –„Лешникотрошачката“, „Лебедово езеро“, „Жизел“. Най-ярки и запомнящи са превъплъщенията му в Джон от „Зорба гъркът“, Джеймс от „Силфида“ и Базил от „Дон Кихот“. Калоян Бояджиев не се задържа задълго на родна сцена. През 2002 г Дина Бьорн (по това време директор на Норвежкия национален балет) го кани на прослушване в Осло. Следва моментално назначение още същия сезон, а шест месеца по-късно Калоян Бояджиев е премиер солист в една от най-богатите и престижни балетни компании в Европа. Наред с централните роли в целия класически репертоар той получава уникалния шанс да танцува в хореографии на американските легенди Джордж Баланчин и Глен Тетли, да работи с личности като Иржи Килиан, Уилям Форсайт, Матс Ек, Начо Дуато, Александър Екман, Пол Лайтфут и Сол Леон. През 2005 г. младият премиер солист на Норвежката опера поставя първата си творба “Open for discussion”. В следващите години поставя общо десет заглавия за балета в Осло. През периода 2015 – 2018 г е поканен за ръководител на новосъздадения Национален балет на Норвегия 2 (младежката трупа към театъра). Калоян Бояджиев изгражда една от най-успешните младежки компании в света, като я обогатява с класически и модерни заглавия на световни хореографи. През 2016 г Калоян Бояджиев поставя в Осло първия си цялостен балетен спектакъл „Лешникотрошачката“, който става важна част от репертоара на компанията, номиниран е от списание Dance Europe в категория за най-добра премиера и получава висока оценка от норвежката балетна критика. През следващия сезон Калоян Бояджиев е поканен за хореограф на Шекспировата творба „Сън в лятна нощ“. Постановката е замислена като супер продукция, за чиято сценография е поканена световната архитектурна компания „Снохета“, известна най-вече с проекта и реализацията на гениалната сграда на Операта в Осло, а също така и на новата библиотека в Александрия и Мемориалния монумент „11.09.“ в Ню Йорк. Последният творчески ангажимент е категорично доказателство за високата оценка на таланта и способностите на нашия сънародник.

какаФония
от Бах до Бейби Шарк
закачлив и смущаващ анти-балет в един акт
Хореография, режисура и драматургия: Владимир Ангелов (САЩ)
Музика: колаж от барокови и класически музикални деликатеси от Йохан Себастиян Бах, Антонио Вивалди, Георг Фридрих Хендел, Волфганг Амадеус Моцарт, Людвиг ван Бетховен и Атонин Дворжак, интерпретирани и модернизирани от редица съвременни композитори. Продължителност на балета – 52 минути.

Новата балетна продукция озаглавена „какаФония“ е едноактна сюжетна комедия в стила на съвременен танц-театър. Историята се разказва за една млада жена – кака Фония, която попада в какафония от неочаквани обстоятелства и епизоди на път за една ежедневна задача. Преминавайки през редица премеждия, тя успява да постигне скромната си цел, като междувременно научава много неща за хората с които се сблъсква, както и за самата себе си. Тя също намира нови приятели които и помагат и променят нейния мироглед за живота.

Тази нова творба ще бъде създадена специално за балетната трупа на Стара Загора, и това ще бъде международна и премиера. Хореограф, режисьор и автор на оригиналното либрето и драматургия е Владимир Ангелов.
Танцовата лексика, движенческия стил и хореографията на Ангелов за новата постановка е компилация от различни танцови жанра през вековете. В творбата ще бъдат включени класически, нео-класически, съвременен и джаз балет, спортни танци, български народни танци, арабски национални танци, американски хип-хоп, модерен танц, танцтеатър и физически театър. Музиката включва барокови и класически популярни музкални теми, които са осъвременени, джазирани и електронизирани от съвременни композитори.

Относно новата постановка Ангелов споделя, че „Новата хумористична творба е какафония от танцови стилове, полифония от контрастни идеи и симфония от оптимизъм и надежда.“ Ангелов споделя, че някой от неговите вдъхновения идват от гръцкия античен философ Аристотел, който споменава, че един добър спектакъл трябва да плени зрителите емоционално и да „накара публиката да се смее, да плаче и пак да се смее“ в рамките на един час.
"В сферата на хореографията, комедията наистина представлява огромна трудност и е добре познат творчески парадокс“– Ангелов продължава – „По-лесно се създават трагедии и драматични танци, отколкото комедии и произведения с чувство за хумор, които са уникални и рядкост в репертоара на балетните трупи по света. "

ВЛАДИМИР АНГЕЛОВ завършва балетния профил на Държавното хореографското училище през 1986 в класа на Крум Янков. Назначен е от Маргарита Арнаудова като млад танцьор в Балет „Арабеск”, където започва да експериментира като хореограф. Получава първото си хореографско отличие от националния балетен конкурс в Добрич, за съвременна соло хореография на изпълнителката Антоанета Алексиева. Творчески активен, но и интелектуално любопитен, Ангелов се записва да следва задочно специалност Философия в Софийски университет „Св.Климент Охридски” – събитие което има огромно влияние в творческата му кариера.
През 1990 година заминава за САЩ, където през 1996г. се дипломира с Master of Arts от Университета във Вашингтон със специалността Съвременна хореография.
Представя творби на редица международни фестивали между които: “Нови Хореографи на Палци”, Ню Йорк; Виена ТанцФест, Австрия; Парижкия Международен Танцов Фестивал, Франция; Танцов Фестивал Киото, Япония; Латиноамерикански Балетен Фестивал, Пуерто Рико и много други.
Създава множество съвременни едноактни балетни постановки и работи с американски трупи като Атланта Балет, Аризона Балет, Индианаполис Балет, Ричмонд Балет, Сан Франциско Балет, Вашингтон Балет, както и с междyнародни трупи като Алберта Балет, Канада; Балет Манила, Филипините; Националния Балет на Мексико;Токио Сити Балет, Япония и Марийнски Балет в Санкт Петербург, Русия.
От 2003 до 2009 е главен хореограф-балетмайстор на Вашингтонската Национална Опера в Кенеди Център под ръководството на Пласидо Доминго. Работи непосредствено със световно известния тенор който дирижира някои от постановките. Създава мащабни балетни платна за над 12 опери и оперети между които “Сицилиянски вечерни”, “Самсон и Далила”, “Веселата вдовица” и много други.
Преподава майсторски класове и представя семинари за балетни трупи, унивеситети и фестивали в Австрия, България, Бразилия, Франция, Финландия, Германия, Мексико, Русия и Япония. От 2009 до 2014 работи като преподавател в университета във Вашингтон и продължава активно да пътува и поставя в международен план. Носител е на редица награди между които Специалното Хореографско Отличие на американското министерство на културата (The National Endowment of the Arts). От 2015 и по настоящем е главен директор на първата в света интернационална информационна мрежа и международна организация за хореографи, базирана във Вашингтон – Dance ICONS, Inc.

 

Коментари към новината

Още новини от Култура